‘Weer terug naar normaal!?’

Wat een bizarre tijd hebben we. Maar gelukkig kunnen we momenteel weer wat meer ondernemen. De kinderen gaan weer naar school, musea, pretparken en dierentuinen zijn weer open. En ik heb ook al weer een aantal sportlessen gevolgd in mijn sportschool. Net zoals de sportlessen en scouting van mijn dochter weer zijn begonnen. Wat is het weer fijn om weer een ritme te krijgen in het dagelijks leven. De agenda wordt weer iets meer gevuld met activiteiten. Gelukkig gaat dat beetje bij beetje.

De afgelopen maanden heeft dat mij wel aan het denken gezet. Door al die ‘vrije tijd’ thuis, besefte ik terdege dat ik voorheen harder liep dan ik eigenlijk zou willen. Een beetje rust af en toe kan heel fijn zijn. Ik bedacht dat de weken soms echt té vol worden gepland. En ik zag aan mijn dochter dat dat soms te veel was voor haar. Met andere ogen ben ik naar mijn agenda gaan kijken. Wat kan ik anders doen? Keuzes maken, dat is het belangrijkste. Ook voor mijn gezin wil ik meer rust creëren. Af en toe een ‘lege’ dag in de agenda is eigenlijk wel heel erg fijn. Tijd voor jezelf, beschikbare ruimte voor spontane activiteiten die je op dat moment kunt ondernemen.

Wellicht is het moeilijk om naar je eigen agenda te kijken. Het is dan ook fijn als iemand met andere ogen mee kijkt. Ik wil je daarbij heel graag helpen. We bekijken wat we kunnen doen om alles weer overzichtelijk te maken in je agenda.
Wat zijn je prioriteiten, welke klussen moeten er gedaan worden en welke afspraken heb je allemaal. We maken een agenda die voor jou, en je eventuele gezin, overzichtelijk is en ruimte geeft zodat het tijd overblijft voor leuke dingen.

Bel of mail voor mijn hulp of vul het contactformulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op. Voor meer informatie, kijk op mijn website https://www.ziezoastrid.nl/diensten/agendabeheer/

Voor nu, wens ik alvast iedereen een hele fijne zomer toe. Waar je ook heen gaat. Laat alle verplichtingen nog zoveel mogelijk los. Geniet van het mooie weer in je eigen huis of op je vakantieplek. Rust uit zodat we in september ‘Weer terug naar normaal’ kunnen.

Kelderkast ordenen

In mijn vorige blog schreef ik een stuk over ‘keukenkastjesstress’. Ik hoop dat ik jou heb geïnspireerd en dat je deze tips hebt gebruikt.

Een kelderkast bestaat bij veel huizen uit een kast met een voorraad eten, schoonmaakartikelen, lampen en batterijen, wellicht een verbanddoos, een krat vol met allerhande zakjes, doosjes, clipjes en de ‘wie-weet-heb-ik-het-ooit-nog-nodig’ spullen… Zo ook bij mij. Met de afgelopen feestdagen stond deze dan ook vol met een voorraad eten. Je wilt immers niet mis grijpen als je gasten krijgt?

Nadat de kerstspullen in mijn huis waren opgeruimd, begon ik met mijn kelderkast op te ruimen en uit te zoeken. Een zak pepernoten en een doosje kerstkransjes gaf ik mee aan mijn man voor op zijn werk. Ik was natuurlijk ook weer begonnen met minder snoepen 😉 Plank voor plank ben ik afgegaan met wat er nog stond en eventueel nog kon opmaken. In het verleden heb ik jaren als kok gewerkt en vind het een uitdaging om met restjes een lekkere maaltijd op tafel te zetten. Gelijk de planken schoongemaakt, checken op datum en weer alles gereorganiseerd. Vervolgens heb ik een boodschappenlijstje gemaakt met een aantal basisspullen die altijd handig zijn om in huis te hebben.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan

– Kruiden en specerijen

– Bouillonpoeder

– Pasta/rijst etc…

– Tomatenpuree

– Potjes en blikken met groenten (voor nood)

– Beleg/beschuit/crackers

– Koekjes en zoutje

– Muesli/havermout

– WC papier

– Schoonmaakartikelen

Voor een goed overzicht kun je alles in bakjes doen en labelen. Of de producten duidelijk naar voren zetten, zodat je in één opslag kunt zien wat je hebt.

Is je kelderkast/voorraadkast toe aan een opruimbeurt, wil je meer tips of heb je hulp nodig dan kun je altijd contact met mij opnemen via de telefoon/ mail of vul het contactformulier in.

Succes ermee, en ik hoor het graag of het gelukt is!

Lieve groet, Astrid

Mijn kelderkast

Keukenkastjesstress!

De herfst is inmiddels begonnen en daarmee is voor mij ook de tijd gekomen dat ik wat vaker en langer in de keuken sta. Ik ben dol op dit seizoen met alle stampotten, stoofpotjes en verse herfstgerechten.

De laatste jaren ben ik ook veel minder gaan koken met zakjes en pakjes. Ik zie het als een uitdaging om mijn gerechten met verse en pure ingrediënten, kruiden en specerijen te maken.Ik kan dan zelf beslissen of ik mijn gerecht wat milder wil maken of juist pittiger, en minder zout. Zonder te veel conserveringsmiddelen, smaak- en kleurstoffen.

Bij de supermarkt kocht ik op een dag diverse soorten kruiden en specerijen. Helaas waren die potjes allemaal rond, dus die hele voorraad potjes nam veel te veel ruimte in mijn keukenla. Ik heb mijn man gevraagd om bij zijn favoriete, overzeese webshop op zoek te gaan naar kruidenpotjes die recht zijn en die ik makkelijk kon labelen van bovenaf, zodat ik direct zie wat er inzit. Inmiddels zitten de kruidenpotjes overzichtelijk in mijn la.

Je keuken ordenen

Belangrijk is dat je er tijd voor maakt om deze ruimte goed op te pakken. Bedenk van tevoren hoe je je ideale keuken er uit ziet. Tuurlijk is daar de ruimte niet altijd voor. Maar met wat slimme tips en trucs kom je al heel ver.

Wat zijn een aantal tips die je kunt gebruiken bij het ordenen van je keuken?

  1. Houd je aanrecht overzichtelijk. Zelf houd ik van een opgeruimd aanrecht. Alleen wat apparaten, zoals koffiemachine, waterkoker, theepot, keukenmachine en snijplanken.De reden daarvoor is hoe meer je op je aanrecht zet, hoe viezer en vetter het wordt. Schoonmaken na het koken gaat een stuk sneller als er weinig op je aanrecht staat.
  2. Deel alles efficiënt in. Welke kastjes trek je het vaakst open? In hoge kastjes kun je bijvoorbeeld spullen zetten die je wat minder gebruikt.
  3. Leg alle spullen op een vaste plek. Maak er een gewoonte van om alle spullen die je gebruikt hebt, weer op de dezelfde plaats terug te leggen. Zo blijft je keuken opgeruimd.

Tijdens het opruimen en ordenen van je keuken, maak gelijk de kastjes en lades schoon, dat geeft gelijk weer een schoon en fris gevoel. Kijk ook gelijk naar de THT-datum van je eten. Is iets bijna over datum, plan dan in dat je het binnenkort gaat verwerken.

Mijn keuken is niet heel groot, dus een groot gedeelte van mijn voorraad staat in mijn kelderkast. In mijn volgende blog kun je daar meer over lezen.

Succes met het opruimen en ordenen van je keuken en wil je meer tips of heb je hulp nodig dan kun je altijd contact met mij opnemen via de telefoon/mail of vul het contactformulier in.

Lieve groet, Astrid

‘Een huis vol spullen’

Afgelopen maandag begon de eerste aflevering van ‘Een huis vol met spullen’ op RTL 4.Onder begeleiding van opruimcoach Zamarra Kok en presentatrice Lieke van Lexmond, gaan ze de strijd aan met overvolle huizen van personen die daarbij hulp nodig hebben.

Een aflevering waarin ik veel problemen herken en zie bij mijn eigen klanten. Van 2 huishoudens naar 1, dingen bewaren ‘voor later’ en moeilijk afscheid nemen van spullen die een herinnering hebben. In deze tijd dat iedereen weer druk aan het werk is, school, sport en familie/gezin, wil het opruimen en uitzoeken wel eens vergeten worden.

Uitstellen, geen zin, niet weten waar je moet beginnen.

Ik wil je heel graag helpen met het opruimen en het uitzoeken van spullen in je huis .Je zult zien dat het uiteindelijk heel veel ruimte en rust geeft in je omgeving.

Bel of mail voor mijn hulp als je die nodig hebt of vul het contactformulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op. Of kijk op www.ziezoastrid.nl voor meer informatie.

Lieve groet, Astrid

Time Management

Lieve allemaal,

Het is al enige tijd geleden dat ik een blog heb geschreven. Ik heb de tijd genomen om mijzelf verder te ontwikkelen binnen ZiezoAstrid. Zo heb ik een opleiding Time Management gevolgd.

Time Management? Wat is dat? Het gaat om een goede en betere balans zoeken tussen werk en privé. Ik merk dat we op alle vlakken willen presteren. Maar is het ook allemaal belangrijk? Doen we het voor onszelf? Worden we er gelukkiger van?

Time Management is een zelfmanagementtool, die we gebruiken om te bepalen welke zaken te doen in de tijd die we daarvoor hebben. Oftewel…’het vinden van de tijd om juist die dingen te doen die je graag doet, maar uit tijdgebrek hebt laten liggen’.

En dat kan van alles zijn. Ik wilde mij meer verdiepen in die zelfmanagementtool door een opleiding te volgen. Deze heb ik gehaald en hoop ook anderen hiervoor te stimuleren.

Als je eenmaal met deze tool werkt, zal je inzicht krijgen in je eigen tijdsbesteding.

Je bouwt een effectief systeem op waarin je keuzes eigen maakt en waarin je je kunt richten op zaken die er echt toe doen.

Wat is echt belangrijk in mijn leven, waar voel ik mij goed bij?

Waar krijg ik energie van?

De eerste opdracht van deze opleiding waren een aantal vragen/overdenkingen.

– Waarom heb ik behoefte aan Time Management?

– Waar loop ik tegen aan?

– Wat zou ik het liefste doen als ik meer vrije tijd heb?

– En wat zou je kunnen doen om deze tijd meer voor jezelf te creëren?

Het op papier zetten gaf mij de tijd om er goed over na te denken. Maar wat gaf dat een goed gevoel. Ik ben inmiddels een paar maanden verder en merk dat ik die balans tussen werk en privé goed onder controle heb. Tuurlijk is het voor mij ook af en toe zoeken, dat ik even niet meer weet hoe ik het moet oplossen, maar dan kijk ik naar wat ik op papier heb gezet en dat geeft mij weer de rust en de controle in mijn Time Management.

Mocht je ook behoefte hebben om alles even op een rijtje te zetten, neem dan de tijd om naar de bovenstaande overdenkingen te kijken en deze op papier te zetten. Het geeft je een houvast, een doel in je leven, iets om naar uit te kijken. Kom je er niet uit, ik wil je graag helpen! Misschien kunnen we daarbij samen gelijk in je agenda kijken hoe we deze doelen in kunnen vullen.

Bel of mail voor mijn hulp als je die nodig hebt of vul het contactformulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Succes ermee!

Lieve groet, Astrid

Vol energie en inspiratie voor 2019!

Vol energie en inspiratie voor 2019!

Nu ik dit schrijf, zijn de drukke maanden van 2018 weer voorbij. Kerstspullen zijn weer opgeruimd en er is weer rust in mijn huis, gezin en hoofd. Maanden van drukte, maar vooral van gezelligheid en samenzijn met de mensen die mij lief zijn.

De eerste week van januari was ik een week vrij en heb ik al mijn ideeën voor het komende jaar eens opgeschreven. Wat vind ik echt belangrijk, waar geniet ik van en krijg ik energie van?

Bovenaan staat mijn gezin. Mijn man heeft sinds dit jaar een nieuwe ‘oude’ baan. Na 6 jaar keert hij weer terug bij Defensie. Daar ligt zijn passie en haalt hij zijn energie uit. Mijn dochter doet het hartstikke goed op school en is een vrolijke meid in alles wat ze doet. Als wij als gezin iets aan het ondernemen zijn, geniet ik daar enorm van. Mijn werk in de thuiszorg doe ik ook nog steeds met veel plezier en ook daar krijg ik energie van. Zo fijn om andere te helpen die het niet meer kunnen.

Met mijn eigen bedrijf ZiezoAstrid heb ik ook weer veel plannen. Ik ga nog meer mijn kennis verbreden, door middel van opleidingen en cursussen, zodat ik aan ieder de dienst kan leveren die is afgestemd op zijn of haar persoonlijke situatie. Meer maatwerk, met bijvoorbeeld timemanagement, agendabeheer, budget coaching en opruimen.

Ook wil ik zelf bewuster worden van mijn eigen leefstijl. Meer kijken naar de spullen die ik heb, zorgen dat ik mij energiek blijf voelen door middel van blijven sporten en voeding. Maar vooral dingen blijven doen die ikzelf leuk vind en waar ik blij van word.

Dit is voor iedereen natuurlijk anders. En misschien ben je nog zoekend naar iets waar jij je goed bij voelt. Lukt het niet omdat het nog te druk is in je hoofd en huis? Dan kan ik jou daarmee op weg helpen. Op mijn website www.ziezoastrid.nl kun je zien met wat voor dingen ik je kan helpen. Bel of mail voor mijn hulp als je die nodig hebt of vul het contactformulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op. Voel je niet schuldig als het je niet helemaal zelf lukt, want hoe fijn is het om 2019 te beginnen met de dingen die je jezelf had voorgenomen? Daar gaat het om. Lekker aan de slag met je goede voornemen (ook al is het met een beetje hulp).

Lieve groet,

Astrid


Feestdagenstress?!

De Sint is weer in het land en in vele huizen begint de spanning te stijgen bij de kinderen. Maar ook bij veel ouders zal nu de stress toeslaan. Welke cadeaus gaan we kopen? Hoeveel? En waar? Wat gaan we eten? En als de Sint weer naar huis is, begint de stress naar kerst toe. Je zult misschien denken ‘hoe ga ik dit zo goed mogelijk plannen, zodat het voor mij ook een leuke en ontspannen tijd wordt?’.

Dan ga ik jou nu op weg helpen met een paar tips die je kunt gebruiken om alles zo goed mogelijk te laten verlopen.

Wat kan ik al van tevoren doen en aanschaffen?

Zodra de Sint in beeld komt, begin ik zelf al met een planning wanneer we Sinterklaas vieren en hoeveel schoencadeautjes mijn dochter krijgt. Eind oktober ben ik hier al mee bezig. ‘Lekker op tijd’ zal je denken, maar dat geeft mij rust. Ik koop alvast wat cadeautjes en inpakpapier. En aangezien de speelgoedgidsen ook al op de deurmat vallen, en mijn dochter haar wensen heeft uitgeknipt en opgeplakt, kan ik deze cadeautjes alvast halen. Met kerst doen wij geen cadeaus, dus hiermee ben ik snel klaar. Wel eten we dan iets speciaals. De supermarkten komen ook al ruim van te voren met hun feestdagengidsen. Kijk ze door en zoek al wat leuke en lekkere recepten uit die je met die dagen wilt maken.

Plan voor jezelf in je agenda tijd in om de voorbereidingen te doen.

Wellicht is het handig om sommige voorbereidingen te doen als de kinderen niet thuis zijn. Dan gaat het net allemaal wat sneller en heb je daar de volle aandacht voor. Plan niet alles in de laatste week. Veel kun je al van tevoren in huis halen.

Verdeel de taken.

Schakel eventueel de hulp in van anderen. Ik stuur ook vaak mijn man even naar de winkel om spulletjes te halen. En met het eten verdelen wij de gerechten vaak met de familie en vrienden. Zo blijft het voor iedereen leuk en betaalbaar en ook voor jou zijn er dan verassingen op die avond.

Houd het ook leuk voor jezelf!

Ook ik zeg dat ieder jaar tegen mijzelf. Ik was vroeger erg perfectionistisch. Ik wilde alles strak volgens mijn planning doen. Maar een planning gebruik je in grote lijnen, soms gebeurt er iets waardoor je ervan af moet wijken. De laatste jaren heb ik geleerd dat het altijd weer goed komt en soms geeft dat een heel verassend effect. Ik ga hierdoor veel rustiger de feesttijd in en geniet vooral van deze tijd. Van alle momenten die ik heb met vrienden en familie.

Ik wens jullie allemaal heel veel succes de komende weken. Voorkom stress en geniet van deze feestelijke tijd!!!

Bel of mail voor mijn hulp als je die toch nog nodig hebt of vul het contactformulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Lieve groetjes,

Astrid

 

‘Goed genoeg is het nieuwe perfect!’

Wat heb ik een heerlijke, ontspannen vakantie gehad. Op vakantie ben ik met mijn gezin vaak actief bezig. Maar ook in Zweden was het erg warm, waardoor wij soms ‘genoodzaakt’ waren om het heel rustig aan te doen.

Een prachtige camping in midden Zweden met uitzicht op een meer. Onze dochter was iedere dag in het water te vinden met vriendjes en vriendinnetjes en wij hebben talloze boeken gelezen. Wat een ontspanning! Maar ook ‘s avonds, met een kaarsje op tafel samen praten. Wat zijn onze plannen en doelen voor het komende half jaar? Je komt op ideeën, maakt to do-lijstjes, en we zijn vol energie en uitgerust naar huis gegaan.

Eenmaal thuis kom je weer in een ritme terecht van werk, school en sport. Er zijn dingen die we ‘moeten’ doen, maar ook dingen die we ‘zouden’ kunnen doen, of toch maar niet? De maatschappij is gericht op ‘meer hebben’ en ‘meer doen’. We vinden het vaak lastig om tijd over te houden voor leuke dingen, of even niets doen. Misschien moeten we het woordje ‘moeten’ wat vaker weglaten. We willen steeds perfecter zijn en dat laten zien aan anderen, maar dat kan veel energie en tijd kosten. We willen niet falen in het leven.

Perfectionisme
Vooral als ‘werkende moeders’ willen we alles perfect doen. Alles moet op rolletjes lopen.
Ons eigen werk, de kinderen, partner en huishouden. Maar moet alles echt 100 procent? Of kunnen we ook genoegen nemen met 80 procent?

Uit een onderzoek dat twee vrouwelijke auteurs deden onder werkende moeders, kwamen zij erachter dat er twee types vrouwen zijn: 100 procent-vrouwen, die altijd een drang voelen om alles heel goed te doen en de 80 procent -vrouwen, die goed genoeg ook prima vinden. Wat bleek? De vrouwen die goed genoeg ook prima vinden, voelen zich gelukkiger. Ze maken makkelijker tijd voor zichzelf, voor familie en vrienden en voelen zich meer verbonden met hun partner. Ze hebben meer plezier in het leven en waren bovendien op alle vlakken meer succesvol. De 100 procent-vrouwen hadden meer last van schuldgevoelens en frustratie.

(Auteurs Becky Beaupre Gillespie en Holly Schwatz Temple van Good Enough Is The New Perfect: Finding Happiness and Succes in Modern Motherhood hebben hun boek gebaseerd op uitgebreid onderzoek van twee jaar, onder werkende moeders)

Loslaten
Perfectionisme is niet verkeerd, het brengt je tot op zekere hoogte. De behoefte om een goed resultaat te behalen motiveert en geeft een goed gevoel. Maar als we streven naar perfectie, zullen we nooit tevreden zijn. Maar kijk eens eerst naar de verwachtingen die je van jezelf hebt, van het leven of van anderen. Of hoe jij je laat leiden door verwachtingen van anderen. Zijn die verwachtingen wel reëel? Pas dan kun je afscheid nemen van je verwachtingen.

Loslaten heeft dus veel te maken met het kunnen accepteren dat er veel is dat we niet in de hand hebben, en dat het leven en wijzelf imperfect zijn. We moeten dus eigenlijk af en toe gas terug nemen en ruimte nemen om dat te voelen. En ook al is dat een paar minuten per dag. En maak het helder voor jezelf wat je belangrijk vindt. Is dat bijvoorbeeld familie, vrienden, reizen of je hobby? Dan weet je waar je meer aandacht aan wilt geven in het leven, ook al betekent dat misschien dat je iets anders moet loslaten.

Dat loslaten van verwachtingen, patronen, gewoontes of spullen kan spannend zijn, omdat het veranderingen met zich mee brengt. Want we leven nou eenmaal in een maatschappij waarin ons wordt verteld dat we nooit genoeg hebben. Dat we gelukkiger zijn als we bepaalde spullen aanschaffen. Hierbij denken we bij het woord loslaten direct aan wat we moeten missen. Maar het kan ook zo zijn dat het ook veel kan opleveren.
Misschien wel meer vrije tijd en ruimte om creatief te zijn, om meer buiten te zijn of meer tijd te besteden met vrienden. Bedenk dat je iets loslaat omdat je dan meer krijgt van iets anders, iets wat gelukkiger maakt. Misschien wel meer ruimte of rust.

Het leven is soms ook zo vol en dat maakt ons kwetsbaar. Stress maakt ook dat we hard ons best doen. Door stress sta je in de actiestand en kun je moeilijk ontspannen. Je voelt steeds onrust en die bestrijd je door bezig te blijven.

Of het nu gaat om verwachtingen die we van onszelf hebben, van werk dat we loslaten of spullen die we wegdoen, focus niet op wat je verliest, maar op wat het je oplevert!

 

Vakantiestress?!

Vakantiestress?!

Nog een paar weken en dan zit ik met mijn gezin op een heerlijke camping in Zweden.  Alleen maar luieren, lezen, kanoën en genieten van de mooie omgeving.
Bij mij begint de voorpret al met het verzamelen van alle spullen die meegaan.
Twee weken van tevoren wordt alles wat meegaat op zolder gelegd.
Zo heb ik een goed overzicht van wat er in de auto mee kan (en wat toch maar thuis moet blijven ;))

Tevens is dit bij mij ook altijd een mooie gelegenheid om mijn vriezer, koelkast en voorraadkast leeg te maken. Wat in de vriezer en koelkast staat, wordt opgegeten en ook de voorraadkast wordt gecheckt op datum. Wat kunnen we nog opeten en wat kan er eventueel nog mee op vakantie?
Denk aan restjes aardappelen, potjes groenten, pasta en rijst.
Dit geeft mij een opgeruimd gevoel, Als we terug zijn van de vakantie kan ik deze kast weer met nieuwe, verse spullen aanvullen.

Dit doe ik ook altijd met de kleding. T-shirts, sokken, ondergoed; kleding die eigenlijk wel weg kan,
gaat mee op vakantie om daar vervolgens na het dragen weg te doen. Voornamelijk met de kleding van mijn dochter. Als alles uitgestald op zolder ligt, gaat het inpakken beginnen. Dit gaat vaak erg vlot, waarna mijn man alles in de auto legt (dat is meer het mannending ;))
Nog even een stofzuiger door het huis en de vakantie kan beginnen.

Ik wens jullie allemaal- heel veel plezier op de plek-, waar je heerlijk kunt genieten van een welverdiende rust. En heb vooral geen vakantiestress!

En wil je na de vakantie toch hulp bij het opruimen en ordenen in je huis,
bel of mail voor mijn hulp of vul het antwoordformulier in. Dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.

Lieve vakantiegroet,
Astrid

Elke dag een ‘rustmoment’?!

De meeste ‘verplichte dagen’ zijn alweer voorbij en we zijn nu aan het aftellen naar onze zomervakantie. De vakantie waarin we vooral niets moeten, niets willen, maar kunnen ontspannen en bijkomen van een drukke periode.
Ook bij mij thuis is dat het geval. Uitrusten van een drukke start van mijn onderneming.

De vakantie gaat dit jaar weer naar het land van de rust, ruimte en prachtige natuur. Het land waarin de bevolking elke dag een ‘Fika ’momentje pakt.
Een koffiepauze waarin je je werk loslaat en kan genieten van je koffie/thee, een praatje en een kanelbullar.
Maar ook het land van Lagom, de kunst van een leven in balans.
Het land waarin ik en mijn gezin echt tot rust komen…. Dat is Zweden.

Maar waarom hebben we dat gevoel van rust en ontspanning als we op vakantie zijn…?
Waarom zou dat niet elke dag kunnen? Waarschijnlijk omdat we te veel aan ons hoofd hebben.
We willen te veel en streven naar perfectie. Maar dat lukt ons niet, want we willen daarna nog meer en daardoor wordt ons hoofd overvol. Het is juist goed om af en toe je hoofd leeg te maken, zodat er weer ruimte komt voor nieuwe energie en inspiratie.

Een vol hoofd is ook bij mij vaak het geval. Drie keer in de week loop ik hard in het bos. In plaats van dat ik geniet van de omgeving, rust en stilte,
werk ik mijn ‘to do list’ af. Terwijl dat half uurtje juist bedoeld is om mijn hoofd leeg te maken.

Zoek een manier die bij jou past voor je ‘rustmoment’. Een korte meditatie kan al effect hebben.
Dit kan jou op weg helpen om iedere dag een ‘rustmoment’ te nemen.
Probeer het eens dertig dagen uit….waarom dertig dagen? Dat is de tijd die een mens nodig heeft om een nieuwe gewoonte aan (of af) te leren. Wanneer we een verandering in onze levensstijl doorvoeren en dat een maand volhouden, is dat dus een goede kans dat het daarna minder moeite kost.

Ook ik ga op zoek, naast mijn half uurtje hardlopen, naar een moment van ontspanning en rust, zodat ik de rest van de dag weer energie heb en plannen kan maken voor mijn vakantie in Zweden.