Doelen stellen

Wat kun je allemaal doen om je uiteindelijke doel te bereiken?

In mijn vorige stuk schreef ik over goede voornemens. Hoe houd je ze vol.
Maar waarom is het nu eigenlijk zo goed om doelen te stellen? En kan het kwaad om je doelen niet te behalen? Een tijd geleden las ik in een tijdschrift een artikel over het ‘hoe en wat’ over doelen stellen in je leven’.
Doelen worden vaak gebruikt om vooruitgang aan te tonen; als je kan meten waar je in het begin staat en wat je later hebt bereikt, kan je de verandering aantonen en dat zorgt voor voldoening en trots.
Doelen zijn in kortere tijd haalbaar als je ze kleiner maakt. Met ieder klein doel dat je behaalt, komt je dichterbij je einddoel.
Je weet beter waar je naartoe werkt en zo kun je gericht actie ondernemen. Het motiveert als je je doelen sneller bereikt.
En die successen motiveren je om door te gaan en te blijven werken aan je volgende doel en daarmee aan je einddoel.
Wanneer je in één keer een gewoonte omgooit, is het lastig om de verandering vol te houden. Door stap voor stap nieuwe gewoontes aan te wennen of verbeteringen aan te brengen in je leven, maak je ze onderdeel van je eigen leefstijl.
Wanneer je meerdere kleine veranderingen in je leven doorvoert, zul je al snel merken hoe veel effect ze samen op je leven hebben. Alle kleine beetjes helpen.
Vaak deel ik mijn doelen met mijn man. Dat zorgt ervoor dat je samen er voor kunt gaan en het motiveert. Zo hebben wij een doel, om dit jaar een lange reis te maken langs de westkant van Canada, tenzij corona roet in het eten gooit. We sparen iedere maand een bepaald bedrag zodat we met een goedgevulde portemonnee onze droomreis kunnen maken. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie doelen voor 2021.
Heel veel succes! En ik hoor graag hoe het gaat of gegaan is!

Lieve groet, Astrid

Goede voornemens?!

Goede voornemens…bijna iedereen heeft ze wel. Om bijvoorbeeld maar op te noemen;
Sporten, meer me-time, sparen enz…. Maar zijn ze wel vol te houden?
Ik zag een humoristische quote voorbijkomen over goede voornemens.

“Goede voornemens zijn eigenlijk gewoon een to-do-list voor de eerste week van januari”

We zitten nu in de laatste week van januari en de vraag is, lukt het al met volhouden van de voornemens?
Vaak deel ik mijn voornemens met mijn man, zodat we elkaar daarin kunnen ondersteunen en stimuleren.
Door de goede voornemens stellen wij ook doelen voor dat jaar. (Over doelen stellen schrijf ik in mijn volgende stuk).
Door juist de voornemens te delen met anderen, motiveert dat extra. Het wordt moeilijker om een smoesje te bedenken om het uit te stellen.
Maar maak die goede voornemens wel realistisch.
Veel goede voornemens sneuvelen vér voor de finish in zicht is, omdat je stiekem zelf ook best weet dat ze niet zo haalbaar zijn. Bijvoorbeeld binnen 3 maanden een marathon kunnen lopen, als je net begint met hardlopen.
Is echter je goede voornemen om je huis op te ruimen en te ordenen, maar weet je dat het een voornemen is die moeilijk vol te houden is, dan kun je ook een professional inschakelen die je daar bij kan helpen. En laat ik nou net daar mijn werk van hebben gemaakt.
Dus schroom niet om dan contact met mij op te nemen, ik kan je daarin zeker helpen om die goede voornemens vol te houden.

Maak van je goede voornemens, haalbare doelen!

Routine

Wat is routine? Volgens de Dikke van Dale betekent routine het volgende.

routine (de; v)
1 door gewoonte verkregen vaardigheid
2 normale gang van zaken

Routine geeft mij houvast aan de dagelijkse gang van zaken. Dit zorgt ervoor dat ik rust en ruimte ervaar in mijn hoofd. Doordat je terugkerende activiteiten op vaste tijden doet.
Ik sta op werkdagen  om 6.00 op om tijd voor mijzelf te nemen voordat iedereen in huis opstaat om naar school en werk te gaan.
Ik doe iedere ochtend een half uur een workout van 20 minuten hoepelen en 10 minuten combinatie planken/kracht oefeningen.
Het iedere ochtend op hetzelfde tijdstip opstaan en mijn oefeningen doen geeft mij een hoop energie om de dag te beginnen. En dat ritme zorgt bij mij ervoor dat mijn lichaam weet dat het weer tijd is voor een productieve dag.
Natuurlijk, ik heb er ook wel eens moeite mee, maar als ik eenmaal bezig ben, voel ik mij gelijk energiek.
Daarentegen geeft mij dat juist de rust en ruimte om de dag door te nemen.
Dit heeft uiteraard bij mij wat tijd gekost, voordat het een routine werd. Maar nu wil ik niet anders.
Wellicht is dit bij jou ook zo, of wil je er ook aan beginnen?
Ik zou zeggen, probeer het eens! Zoek een manier die bij jou past om de ochtend energiek te beginnen. En je zult zien dat het vanzelf een routine wordt!
Succes! En ik hoor graag jullie ervaringen!!!

Liefs Astrid

Budgetcoaching

Voor mijn bedrijf als Professional Organizer heb ik een hele dag in de schoolbank gezeten bij de HuishoudCoach voor de training tot Budgetcoach. Met als gastdocent Eef van Opdorp. Wel bekend van het TV programma, Uitstel van executie. Wat een inspirerende dag. Weer veel bijgeleerd.
Zie je de stapel administratie alleen maar opstapelen en weet je niet hoe en waar je moet beginnen??? Bel of mail voor mijn hulp of vul het contactformulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.
Ik wil je daarmee heel graag helpen, zodat je administratie weer op orde is.

‘Weer terug naar normaal!?’

Wat een bizarre tijd hebben we. Maar gelukkig kunnen we momenteel weer wat meer ondernemen. De kinderen gaan weer naar school, musea, pretparken en dierentuinen zijn weer open. En ik heb ook al weer een aantal sportlessen gevolgd in mijn sportschool. Net zoals de sportlessen en scouting van mijn dochter weer zijn begonnen. Wat is het weer fijn om weer een ritme te krijgen in het dagelijks leven. De agenda wordt weer iets meer gevuld met activiteiten. Gelukkig gaat dat beetje bij beetje.

De afgelopen maanden heeft dat mij wel aan het denken gezet. Door al die ‘vrije tijd’ thuis, besefte ik terdege dat ik voorheen harder liep dan ik eigenlijk zou willen. Een beetje rust af en toe kan heel fijn zijn. Ik bedacht dat de weken soms echt té vol worden gepland. En ik zag aan mijn dochter dat dat soms te veel was voor haar. Met andere ogen ben ik naar mijn agenda gaan kijken. Wat kan ik anders doen? Keuzes maken, dat is het belangrijkste. Ook voor mijn gezin wil ik meer rust creëren. Af en toe een ‘lege’ dag in de agenda is eigenlijk wel heel erg fijn. Tijd voor jezelf, beschikbare ruimte voor spontane activiteiten die je op dat moment kunt ondernemen.

Wellicht is het moeilijk om naar je eigen agenda te kijken. Het is dan ook fijn als iemand met andere ogen mee kijkt. Ik wil je daarbij heel graag helpen. We bekijken wat we kunnen doen om alles weer overzichtelijk te maken in je agenda.
Wat zijn je prioriteiten, welke klussen moeten er gedaan worden en welke afspraken heb je allemaal. We maken een agenda die voor jou, en je eventuele gezin, overzichtelijk is en ruimte geeft zodat het tijd overblijft voor leuke dingen.

Bel of mail voor mijn hulp of vul het contactformulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op. Voor meer informatie, kijk op mijn website https://www.ziezoastrid.nl/diensten/agendabeheer/

Voor nu, wens ik alvast iedereen een hele fijne zomer toe. Waar je ook heen gaat. Laat alle verplichtingen nog zoveel mogelijk los. Geniet van het mooie weer in je eigen huis of op je vakantieplek. Rust uit zodat we in september ‘Weer terug naar normaal’ kunnen.

Kelderkast ordenen

In mijn vorige blog schreef ik een stuk over ‘keukenkastjesstress’. Ik hoop dat ik jou heb geïnspireerd en dat je deze tips hebt gebruikt.

Een kelderkast bestaat bij veel huizen uit een kast met een voorraad eten, schoonmaakartikelen, lampen en batterijen, wellicht een verbanddoos, een krat vol met allerhande zakjes, doosjes, clipjes en de ‘wie-weet-heb-ik-het-ooit-nog-nodig’ spullen… Zo ook bij mij. Met de afgelopen feestdagen stond deze dan ook vol met een voorraad eten. Je wilt immers niet mis grijpen als je gasten krijgt?

Nadat de kerstspullen in mijn huis waren opgeruimd, begon ik met mijn kelderkast op te ruimen en uit te zoeken. Een zak pepernoten en een doosje kerstkransjes gaf ik mee aan mijn man voor op zijn werk. Ik was natuurlijk ook weer begonnen met minder snoepen 😉 Plank voor plank ben ik afgegaan met wat er nog stond en eventueel nog kon opmaken. In het verleden heb ik jaren als kok gewerkt en vind het een uitdaging om met restjes een lekkere maaltijd op tafel te zetten. Gelijk de planken schoongemaakt, checken op datum en weer alles gereorganiseerd. Vervolgens heb ik een boodschappenlijstje gemaakt met een aantal basisspullen die altijd handig zijn om in huis te hebben.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan

– Kruiden en specerijen

– Bouillonpoeder

– Pasta/rijst etc…

– Tomatenpuree

– Potjes en blikken met groenten (voor nood)

– Beleg/beschuit/crackers

– Koekjes en zoutje

– Muesli/havermout

– WC papier

– Schoonmaakartikelen

Voor een goed overzicht kun je alles in bakjes doen en labelen. Of de producten duidelijk naar voren zetten, zodat je in één opslag kunt zien wat je hebt.

Is je kelderkast/voorraadkast toe aan een opruimbeurt, wil je meer tips of heb je hulp nodig dan kun je altijd contact met mij opnemen via de telefoon/ mail of vul het contactformulier in.

Succes ermee, en ik hoor het graag of het gelukt is!

Lieve groet, Astrid

Mijn kelderkast

Keukenkastjesstress!

De herfst is inmiddels begonnen en daarmee is voor mij ook de tijd gekomen dat ik wat vaker en langer in de keuken sta. Ik ben dol op dit seizoen met alle stampotten, stoofpotjes en verse herfstgerechten.

De laatste jaren ben ik ook veel minder gaan koken met zakjes en pakjes. Ik zie het als een uitdaging om mijn gerechten met verse en pure ingrediënten, kruiden en specerijen te maken.Ik kan dan zelf beslissen of ik mijn gerecht wat milder wil maken of juist pittiger, en minder zout. Zonder te veel conserveringsmiddelen, smaak- en kleurstoffen.

Bij de supermarkt kocht ik op een dag diverse soorten kruiden en specerijen. Helaas waren die potjes allemaal rond, dus die hele voorraad potjes nam veel te veel ruimte in mijn keukenla. Ik heb mijn man gevraagd om bij zijn favoriete, overzeese webshop op zoek te gaan naar kruidenpotjes die recht zijn en die ik makkelijk kon labelen van bovenaf, zodat ik direct zie wat er inzit. Inmiddels zitten de kruidenpotjes overzichtelijk in mijn la.

Je keuken ordenen

Belangrijk is dat je er tijd voor maakt om deze ruimte goed op te pakken. Bedenk van tevoren hoe je je ideale keuken er uit ziet. Tuurlijk is daar de ruimte niet altijd voor. Maar met wat slimme tips en trucs kom je al heel ver.

Wat zijn een aantal tips die je kunt gebruiken bij het ordenen van je keuken?

  1. Houd je aanrecht overzichtelijk. Zelf houd ik van een opgeruimd aanrecht. Alleen wat apparaten, zoals koffiemachine, waterkoker, theepot, keukenmachine en snijplanken.De reden daarvoor is hoe meer je op je aanrecht zet, hoe viezer en vetter het wordt. Schoonmaken na het koken gaat een stuk sneller als er weinig op je aanrecht staat.
  2. Deel alles efficiënt in. Welke kastjes trek je het vaakst open? In hoge kastjes kun je bijvoorbeeld spullen zetten die je wat minder gebruikt.
  3. Leg alle spullen op een vaste plek. Maak er een gewoonte van om alle spullen die je gebruikt hebt, weer op de dezelfde plaats terug te leggen. Zo blijft je keuken opgeruimd.

Tijdens het opruimen en ordenen van je keuken, maak gelijk de kastjes en lades schoon, dat geeft gelijk weer een schoon en fris gevoel. Kijk ook gelijk naar de THT-datum van je eten. Is iets bijna over datum, plan dan in dat je het binnenkort gaat verwerken.

Mijn keuken is niet heel groot, dus een groot gedeelte van mijn voorraad staat in mijn kelderkast. In mijn volgende blog kun je daar meer over lezen.

Succes met het opruimen en ordenen van je keuken en wil je meer tips of heb je hulp nodig dan kun je altijd contact met mij opnemen via de telefoon/mail of vul het contactformulier in.

Lieve groet, Astrid

‘Een huis vol spullen’

Afgelopen maandag begon de eerste aflevering van ‘Een huis vol met spullen’ op RTL 4.Onder begeleiding van opruimcoach Zamarra Kok en presentatrice Lieke van Lexmond, gaan ze de strijd aan met overvolle huizen van personen die daarbij hulp nodig hebben.

Een aflevering waarin ik veel problemen herken en zie bij mijn eigen klanten. Van 2 huishoudens naar 1, dingen bewaren ‘voor later’ en moeilijk afscheid nemen van spullen die een herinnering hebben. In deze tijd dat iedereen weer druk aan het werk is, school, sport en familie/gezin, wil het opruimen en uitzoeken wel eens vergeten worden.

Uitstellen, geen zin, niet weten waar je moet beginnen.

Ik wil je heel graag helpen met het opruimen en het uitzoeken van spullen in je huis .Je zult zien dat het uiteindelijk heel veel ruimte en rust geeft in je omgeving.

Bel of mail voor mijn hulp als je die nodig hebt of vul het contactformulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op. Of kijk op www.ziezoastrid.nl voor meer informatie.

Lieve groet, Astrid

Time Management

Lieve allemaal,

Het is al enige tijd geleden dat ik een blog heb geschreven. Ik heb de tijd genomen om mijzelf verder te ontwikkelen binnen ZiezoAstrid. Zo heb ik een opleiding Time Management gevolgd.

Time Management? Wat is dat? Het gaat om een goede en betere balans zoeken tussen werk en privé. Ik merk dat we op alle vlakken willen presteren. Maar is het ook allemaal belangrijk? Doen we het voor onszelf? Worden we er gelukkiger van?

Time Management is een zelfmanagementtool, die we gebruiken om te bepalen welke zaken te doen in de tijd die we daarvoor hebben. Oftewel…’het vinden van de tijd om juist die dingen te doen die je graag doet, maar uit tijdgebrek hebt laten liggen’.

En dat kan van alles zijn. Ik wilde mij meer verdiepen in die zelfmanagementtool door een opleiding te volgen. Deze heb ik gehaald en hoop ook anderen hiervoor te stimuleren.

Als je eenmaal met deze tool werkt, zal je inzicht krijgen in je eigen tijdsbesteding.

Je bouwt een effectief systeem op waarin je keuzes eigen maakt en waarin je je kunt richten op zaken die er echt toe doen.

Wat is echt belangrijk in mijn leven, waar voel ik mij goed bij?

Waar krijg ik energie van?

De eerste opdracht van deze opleiding waren een aantal vragen/overdenkingen.

– Waarom heb ik behoefte aan Time Management?

– Waar loop ik tegen aan?

– Wat zou ik het liefste doen als ik meer vrije tijd heb?

– En wat zou je kunnen doen om deze tijd meer voor jezelf te creëren?

Het op papier zetten gaf mij de tijd om er goed over na te denken. Maar wat gaf dat een goed gevoel. Ik ben inmiddels een paar maanden verder en merk dat ik die balans tussen werk en privé goed onder controle heb. Tuurlijk is het voor mij ook af en toe zoeken, dat ik even niet meer weet hoe ik het moet oplossen, maar dan kijk ik naar wat ik op papier heb gezet en dat geeft mij weer de rust en de controle in mijn Time Management.

Mocht je ook behoefte hebben om alles even op een rijtje te zetten, neem dan de tijd om naar de bovenstaande overdenkingen te kijken en deze op papier te zetten. Het geeft je een houvast, een doel in je leven, iets om naar uit te kijken. Kom je er niet uit, ik wil je graag helpen! Misschien kunnen we daarbij samen gelijk in je agenda kijken hoe we deze doelen in kunnen vullen.

Bel of mail voor mijn hulp als je die nodig hebt of vul het contactformulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Succes ermee!

Lieve groet, Astrid

Vol energie en inspiratie voor 2019!

Vol energie en inspiratie voor 2019!

Nu ik dit schrijf, zijn de drukke maanden van 2018 weer voorbij. Kerstspullen zijn weer opgeruimd en er is weer rust in mijn huis, gezin en hoofd. Maanden van drukte, maar vooral van gezelligheid en samenzijn met de mensen die mij lief zijn.

De eerste week van januari was ik een week vrij en heb ik al mijn ideeën voor het komende jaar eens opgeschreven. Wat vind ik echt belangrijk, waar geniet ik van en krijg ik energie van?

Bovenaan staat mijn gezin. Mijn man heeft sinds dit jaar een nieuwe ‘oude’ baan. Na 6 jaar keert hij weer terug bij Defensie. Daar ligt zijn passie en haalt hij zijn energie uit. Mijn dochter doet het hartstikke goed op school en is een vrolijke meid in alles wat ze doet. Als wij als gezin iets aan het ondernemen zijn, geniet ik daar enorm van. Mijn werk in de thuiszorg doe ik ook nog steeds met veel plezier en ook daar krijg ik energie van. Zo fijn om andere te helpen die het niet meer kunnen.

Met mijn eigen bedrijf ZiezoAstrid heb ik ook weer veel plannen. Ik ga nog meer mijn kennis verbreden, door middel van opleidingen en cursussen, zodat ik aan ieder de dienst kan leveren die is afgestemd op zijn of haar persoonlijke situatie. Meer maatwerk, met bijvoorbeeld timemanagement, agendabeheer, budget coaching en opruimen.

Ook wil ik zelf bewuster worden van mijn eigen leefstijl. Meer kijken naar de spullen die ik heb, zorgen dat ik mij energiek blijf voelen door middel van blijven sporten en voeding. Maar vooral dingen blijven doen die ikzelf leuk vind en waar ik blij van word.

Dit is voor iedereen natuurlijk anders. En misschien ben je nog zoekend naar iets waar jij je goed bij voelt. Lukt het niet omdat het nog te druk is in je hoofd en huis? Dan kan ik jou daarmee op weg helpen. Op mijn website www.ziezoastrid.nl kun je zien met wat voor dingen ik je kan helpen. Bel of mail voor mijn hulp als je die nodig hebt of vul het contactformulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op. Voel je niet schuldig als het je niet helemaal zelf lukt, want hoe fijn is het om 2019 te beginnen met de dingen die je jezelf had voorgenomen? Daar gaat het om. Lekker aan de slag met je goede voornemen (ook al is het met een beetje hulp).

Lieve groet,

Astrid